Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Választhatóan 1-2-3-4-5-napos Sajó vízitúra

A Sajó kalandfolyó. Kérésre 1-2-3-4-5-napos egyéni Sajó kenutúra akkor, AMIKORRA kéritek
Kérhetitek az alábbi Sajó kenutúra bármelyik szakaszát vagy szakaszait. Lehet a túra 1-napos, lehet 2-napos, vagy több napos. Egy 5-napos Sajó vízitúra esetén végig jövünk a Sajó hazai szakaszán. Aki akar, sátrazhat a megállási pontokon, ill. meg lehet csinálni a hosszú Sajó vízitúrát 2 szállással, ha apartman(oka)t vagy vendégszobá(ka)t szeretnétek. Ilyenkor a napi teleautózgatás kicsit több, de nem vészes.  



Nulladik napi érkezés a Sajóhoz? Találkozás, logisztika
sajo-vizitura.jpgNem kötelező, de lehet, ill. érdemes a nulladik napon jönni, ha távolról jöttök. Akkor mindenképpen a nulladik napon kell jönni, ha nem nagyon tapasztalt vízitúrázókból áll a társaság, mivel a biztonság érdekében a Sajón történő vízre szállás előtt egy napot muszáj - egyeztetetten vagy a Tisza-tónál vagy a Bodrogzugban - minél több / rengeteg gyakorlásra szánni! "Csak úgy" a Sajón elindulni Istenkísértés lenne. 

 

A Sajó vízitúra előtt betanítás 
img_20180913_102058.jpgA Sajós evezés előtt más helyszíneink valamelyikén  ingyen és szívesen megtanítunk kenuzni. Szakmailag felkészülten, türelemmel tanítjuk meg, hogy hogyan kell a kenut irányítani. Úgy biztonságos, ha a Sajóhoz eleve rutinnal érkezel, és itt már csak újra gyakorolni kell. Amikor nem vízitúrát vezetünk, akkor "civilben", ill. "másik sapkáinkban" tanárok, trénerek, felnőttképzési szakértők vagyunk. Jól tanítunk. 
 


Lehetséges szakaszok, pl. egy 5-napos túra esetén az 1. napi Sajó vízitúra: Sajópüspöki (124 fkm, 150 m) - Sajókaza (95 fkm, 136 m) (29 km)
File:A Sajó Putnok előtt.JPGAzokkal, akik már a nulladik nap befutnak, a nulladik napon megejtjük/megejtettük a kenuzás tanulását és gyakorlását a Tisza-tavon vagy Bodrogzugban. A Sajó-vízitúra első napján pedig azzal kezdünk, hogy egy kicsit logisztikázunk. Sajókazán 11:30-kor találkozunk. A logisztika kialakításában fontos, hogy honnan jönnek a csapat tagjai. 
A "logisztika" lényege az, hogy bizonyos kocsikkal eleve fel sem jövünk / fel sem megyünk Sajópüspökibe, hanem hagyunk autókat Sajókazán, pontosabban Sajókazánál! Mindezt azért tesszük, hogy majd délután - amikor a kenukkal Sajókazán a célba érünk - legyen autó, amivel vissza lehet vinni a sofőröket az indulási ponton hagyott autókhoz. 
 

Sajó SajópüspökinélA túravezető azt fogja ismételgetni: tévedés, hogy a Sajón szálltok vízre (ez a vesszőparipája), azt fogja mondani (nem teljesen komolyan), hogy üdvözlünk a Rimánál. Ugyanis a Rima a Sajónál nagyobb, és a két folyó a torkolat után a Rima medrében folytatja az útját. Szerintünk a torkolattól a "folytatást" nem Sajónak, hanem Rimának kellene hívni (amely egyébként Rimaszombat folyója). A névválasztás éppen olyan furcsa, mint az, hogy Magyarországon a Rába Rába. 

Image #4

Hiszen a Rába is merőlegesen érkezik a nagyobb vízhozamú Lapincsba és a Lapincs-medrében jön tovább a két folyó, mégis a kisebb mellékfolyó nevét veszi az egyesült folyó, mintha a Vág és a Duna torkolatától a Dunát Vágnak hívnánk. De ez részletkérdés. Nézzük a lényeget. A napi program átbeszélése, wc, naptejezés, vízitúra előtti bemelegítés, ismételt gyakorlás, egy indulás előtti wc (jól jön majd, akkor is pisilj, ha nem kell) után vízre szállás. 

Sajópüspöki, Hungary

És mindjárt jönnek az izgalmak. Nem veszélytelen az első napi szakasz (sem). Néhol gyorsabban visz a víz - ha hagyod. Mindenesetre tényleg koncentrációt kérünk szépen. A 119-es folyamkilométernél, a Hangony-Sajó torkolatánál hatványozott odafigyelést és a nyomvonal tökéletes követését fogja kérni a túravezető. Bár tényleg nagyon szép, ne most csodáld meg a távolban Sajónémeti - egyébként klassz - látképét. Ne most vedd elő a telefont a hordóból, hogy megörökítsd a réteket ölelő fenyvesek szépségét. Egy kicsit meredekebb partszakasz után egy régi híd vízben hagyott pillérjeinél a túravezető egyenként instruálja a hajókat. Révkalauzként diktálja, hogy ki, mikor, milyen mozdulatot tegyen. Az uszadékfák meglehetősen kacifántos szögekben tudják elzárni a meder nem kis részét. Veszély. Figyelmes evezést kérünk szépen, a túravezetői instrukciók követésére van szükség. 
Sajó SajópüspökiÚjfent lehetnek torlaszt alkotó uszadékfák a putnoki bányánál  (117 fkm) és a putnoki vasúti, ill, közúti híd után (113 fkm). Sajóvelezden (110 fkm) tartjuk meg az ebédszünetes hosszú pihit. Kis idő után újra a vízen vagyunk. Ahol "akadályos" a meder, ott a túravezető instrukciót követve irányítjuk a hajókat, kerülgetjük a fákat és ha jól követjük, akkor mindenhol elkerüljük az alásodródásos baleseteket, amelyek sajnos nem veszélytelenek. 
Amúgy visz a Sajó "rendesen". A néhol 5-6 km/órás sodrás miatt jó kis tempóban evezgetünk. 17:00 táján becsapunk a napi célba, welcome to Sajókaza. A faluval szemben a híd alatti/melletti legelőn táboroznak a vándortáborozó sátras vendégek, a többiekkel megyünk vissza a kocsikért, majd szállásunkra/szállásainkra megyünk. 

A nem sátrazó, ill. nem vándortáborozó túrázóknak a szállás Szirmabesenyő közelében lesz, igény szerint
a) vendégszobák, panziók, apartmanok vagy
b) sátrazás vendégház udvarán úgy, hogy a sátrasoknak is van kint wc, zuhanyzó, nem a szobákba kell bejönni.
Vacsora: egyeztetjük. Lehet közös főzés, lehet étterembe menni és term. intézheti mindenki magának, ráadásul az első este még az otthonról hozottból is van, vagy jöhet a konzerv. 


2. napi Sajó vízitúra: Sajókaza (95 fkm, 136 m) - Szirmabesenyő (60,8  fkm) (34 km)
sajo-kazinc-50055234.jpg9-kor logisztikázunk, minél több autót a célba telepítünk, és a sofőrök a lehető legkevesebb autóval visszajönnek a kenutúra mai starthelyére.
Az immár szokásos reggeli tájékoztató, wc, naptejezés, bemelegítés után 10:00-kor vízre szállunk és újabb szenzációs szakaszon evezgetünk. Lehetnek, lesznek beakadt fák, itt elővesszük a háttal megyünk le technikát is. Lesz több megállónk kavicsos fövenyeken, ott jólesik majd a relax, napozás, akár foci. Kazincbarcikán látunk majd egy vasúti hidat, ahol az lesz az érzésed, hogy abban a szent pillanatban rád szakad, aztán jön közúti híd, ami egy fokkal jobb. Na és akkor a vízállás függvényében lehet, hogy kell majd egy kis leengedéses Barba-trükk vagy átemelés, ha viszont magas a víz, nem is tudod majd, hogy MOST jöttél át a fenékgát felett. Bár a sodrásból akkor is észrevennéd, ha a túravezető nem mondaná. Most vagyunk a 85.6 folyamkilométernél, amit persze - ugyebár Magyarországon vagyunk - természetesen nem fogsz látni a parton. Ha fémből volt anno a tábla, akkor azért, ha fából, akkor azért lopták el. A mélyszegénység és a primitív agresszió kombója akkor is kidönt, szétver mindent, amit lát, ha neki semmire nem jó...
A barcikai (kazincbarcelonai) csőhidak után lassul a Sajó, már látjuk is a leállított Berentei-erőmű hűtőtornyait. A szigetet (81,2 fkm) a vízállás függvényében kerüljük, benne van a pakliban, hogy a bal ág bal szélén húzzuk át a hajókat. Lám, lám, már csak a csalán miatt is milyen jó, hogy rádumáltunk a gumicsizmára. Következik a zugó, majdnem akkora mint a Niagara, a vízállástól függően megvan akár 80-100 centis is. Áteresztés vagy átemelést követően megyünk el Sajószentpéter (76 fkm) mellett, változik a folyó, mélyül a víz, nőnek, pontosabban élesednek a kanyarok, kezdenek hattyúnyak alakúvá változni, garantált az unalom tökéletes hiánya. Szóval izgi. Ha ez nem elég kalandos, akkor semmi. A gyors részeken erős a kisértés, hogy csak vitessük magunkat a vízzel, ahol már kicsit túl gyors lenne, ott csak sodortatjuk magunkat. A Bódva-Sajó torkolatnál (69 fkm, 119 m) mini vízeséshez is lesz szerencsénk. A sajóecsegi kettős hid, majd szigorú cikk-cakkok után Sajókeresztúr következik. A Sajót regulázó kevés számú sarkantyúk jönnek Szirmabesenyőnél, ahol igencsak szűkké válik a meder, ennek megfelelően gyorsul a víz. Szirmabesenyőnél ér véget a második túranap, innen a koreográfia pepitában azonos az első napival. 

Szállás Szirmabesenyő közelében igény szerint
a) vendégszobák, panziók, apartmanok 
b) a sátrasok az éjszakát a parton is tölthetik
Vacsora: egyeztetjük....

3. napi Sajó vízitúra: Szirmabesenyő (60,8  fkm) - Ónod (34 fkm) (27 km)
sajo-vizitura-20240925_150.jpgA reggeli rutin, logisztika után az első spéci hely a miskolci fenékgát lesz (56 fkm). A zúgon leevezni szigorúan tilos. A bal part mentén fogunk átemelni, pontosabban, hogy a méretes sziklákon ne legyen baleset, itt fogjuk átadogatni a kenukat. Amikor visszacihelődünk, visz majd a víz rendesen, de azért nem csak multimaránozunk, néha evezgetünk is, a szigetekre, mederbe akadt gigantikus fákra erősen figyelünk.... 
sajo-csapatepies-20240925_15.jpgAztán Alsózsolca, Sajópetri és Sajólád magasságában a Sajó határozottan nem unalmas... És akkor visszafogottak voltunk, különösen nem uncsi, ha a vízállás karcsú. A felsőzsolcai vízmércén a 18-19-20 cm még hmmm, még éppen "so-so", de 18 cm alatt már sok helyen a sodorvonal nem túl vonzó helyekre visz.

sajo-kenutura-20240925_4.jpgHa alacsony (a felsőzsolcai mércén mérve 18 cm alatti) vízállás mellett akarjátok megcsinálni a Sajó-show-t, akkor SZANDÁL vagy gumicsizma vagy vízicipő vagy hátul is PÁNTOS crock papucsot KELL hoznod. A flip-flop ugye eleve kizárt, de itt alacsony víznél a köves, kavicsos mederbe muszáj kilépni és levontatni a hajókat, ha nem akarjuk szétkarcolni az alját, vagy törni a kenukat. Ha van/lesz a csapatban sátras vízitúrázó, a 34-es folyamkilométernél remek táborhely lesz Ónod, ahol a várat is meg tudjátok nézni. (Kemping, wc, stb. term. NEM lesz, tehát a "remek" csak annyit jelent, hogy jól néz ki).

Szállás Ónodon vagy Sajóörös közelében igény szerint
a) vendégszobák, panziók, apartmanok 
b) a sátrasok az éjszakát a parton is tölthetik, de az értekekre tessék vigyázni
Vacsora: egyeztetjük....

4. napi Sajó vízitúra: Ónod (34 fkm) - Sajóörös (15 fkm, 96 m) (20 km)

sajo-20240919_122349_resized.jpgA reggeli logisztikázgatást és rituálét már ki sem írjuk. Rögtön az indulás eseménydús lesz, jobbra tartunk, ha magas lesz a víz, a középső ágacskán nagyon balra tartva megyünk el a sziget mellett a csinos fák miatt. Aztán a köv. nagy esemény a 31-es folyamkilométernél Hernád-Sajó torkolat lesz. Ha tudunk, egy kicsit, ha csak néhány száz métert is, de felevezünk a Hernádon, nehogy úgy menjetek haza, hogy a Hernád nem volt meg.... Azért az óvatos megfogalmazás, mert nem biztos, hogy lesz a Hernádban elég víz, ugyanis a vízhozam túlnyomó részét egy nem túl szép üzemvíz-csatorna kormányozza a Kesznyétenyi vízierőmű turbináira.

sajo-vizitura-sajo-kenutura-1506.jpgVagy éppen pont fordítva, és a Hernád úgy jön majd, hogy azt hiszed majd a Sajó a Hernád kis csendes, békés mellékfolyócskája. 
Hernád-beömlés után változik a folyó arca, de továbbra is lesz sok vadregényes kanyar. Vízitúrázók éberség! A Muhi és Körömi között járó kompnál (29 fkm) tartjuk az ebédszünetet. Ha a komp jár majd (és miért ne járna), kommunikálunk a kompossal, hogy eressze le a kötelét...

sajo-vizitura-20240919_135201_resized.jpgMuhi után a sok szép nagy között is lesz egy még nagyobb, egy egészen brutálisan elnyúló bal kanyar, amely utána elég hirtelen vált jobbosba. Itt a mederbe akadt fák miatt extra óvatosak leszünk... természetesen a sodrás a "jobbosban" elég tisztességes. A girincsi kompnál sokadjára is figyelünk (22 fkm) és - ha 4-napos Sajó kalandra jöttetek -Sajóörösön a kavicspadon ér véget a Sajó csoda. Kérjük segítsetek a kenuk trélerre pakolásában. 

sajo-20240919_12_resized.jpgSzállás Sajóörös közelében igény szerint
a) vendégszobák, panziók, apartmanok 
b) a sátrasok az éjszakát a parton is tölthetik, de az értekekre tessék vigyázni
Vacsora: egyeztetjük....

5. napi Sajó vízitúra: Sajóörös - Tiszaújváros (21 km)

sajo-sajooros-alatt.jpgAz út eleje izgi, a meder mozgalmas, a meanderező Sajóban vannak nagyon helyes kanyarok, kellemes fákkal a mederben. Kesznyéten után nem sokkal a Sajó egy übernyugis, végtelenül békés, mindkét oldalán egész tisztességesen széles erdősávval kísért folyóvá változik. Mivel immár a Hernád teljes vízhozama és a Takta is benne van, a torkolatnál a vízhozama nyáron is lehet 50 m3 körüli. Egyáltalán nem kicsi. A mai kiszáradt világban a Tisza Tiszabecsnél nem ritkán már csak 30 köbméter körüli vízhozamot "produkál" (ami persze áradáskor lehet 1200 m3 vagy több is, vagyis 40-szeres. (Igen, helyes a mondat, 40-szeres)), mindenesetre (nyilván a Borsavát, Túrt, Szamost, Krasznát, Bodrogot ideáig már felvevő Tisza méretét soha nem éri el, de a Sajó nem is annyira "kistestvér". 

 

Hívj, +36209342760, minden kérdésre szívesen válaszolunk, továbbá a Sajó túra tervezett időpontja függvényében mondjuk (és term. e-mailben át is küldjük) a túradíj összegét

 

Jelentkezés a Sajó vízitúrára: 

 

1. Egyeztetés, kérjük hívj/hívjon: ​+ 36209342760

Fontos a létszám, az időpont és időtartam, hogy vonattal vagy kocsival jöttök és különösen az, hogy mennyire tapasztalt vízitúrázókból áll-e társaság?
Amit még tudnunk kell: darázscsípés-allergia epilepszia, hogy (mondjuk) 3 ember egy nappal korábban megy el, ha nem is milligramm és milliméter  pontossággal, de a testsúlyok és magasságok, különösen ha az "Elemér" 232 centi magas vagy erősebb testalkatú.  

2. Ajánlatunk elfogadása esetén jelentkezési lap 
A honlapon megtalálható tudnivalók, a részvételi, ill. általános szerződési feltételek elolvasása után és elfogadása esetén kérjük a 
jelentkezési lap kitöltését, majd a a tiszatura_vizitura@yahoo.com e-mail címre kérjük egy e-mail csatolmányaként visszaküldeni a kitöltött jelentkezési lapot.

3. A Sajó-kenutúra visszaigazolása
Az elfogadott jelentkezéseket visszaigazoljuk

20160915_161519.jpg4. A visszaigazolást követő 48 órán belül kérjük a vízitúra díjának utalását. 
Kérjük, hogy kizárólag visszaigazolt kenutúra díját utaljátok / utald, utalja/utalják.
Az utaláshoz az adatok:
Kedvezmé
nyezett: MediaComm Kft.

A számlaszám: 12001008-00106900-00100007
A banki utalás során a közlemény rovatba kérjük a vízitúrára jelentkező számlázási címét irányítószámmal, a kenutúra időpontját (hónap, kezdőnap és utolsó nap) valamint 
beírni azt, hogy "Sajó kenutúra" vagy "Sajó vízitúra". 

Pl. 2112 Veresegyház, Petőfi u. 4. 2026. június 13-16. Sajó vízitúra